Lakeuden Etappi halusi rakentaa Suomen moderneimman jätteiden keräysaseman Seinäjoelle. Elenium valittiin hankkeeseen kumppaniksi toteuttamaan digitaalista asiointipalvelua kuluttaja-asiakkaille. Onnistuneen käyttöönoton jälkeen sovellus on saanut paljon positiivista palautetta ja konseptia aiotaan laajentaa uusille jätteen keräysasemille.
Haaste
Asiakastarpeet aukioloajoista olivat muuttuneet viime vuosina ja ihmisten tietoisuus jätteiden lajittelusta ja kierrättämisestä on lisääntynyt. Perinteisesti jäteasemalle on tuotu jätteet hyvin rajattuina aukioloaikoina ja asemalla asiakaspalvelija on opastanut jätteiden vastaanotossa. Asiakaspalautteesta oli tunnistettu tarve palvella asiakkaita pidemmillä aukioloaikoina. Samaan aikaan yhdyskuntajätteen kierrättäminen yhä useammassa jakeessa oli muuttunut välttämättömäksi. Yhteistyön tavoitteena on oli viedä asiakaspolku mobiiliin ja mahdollistaa 24/7 itsepalvelu aseman alueella perinteisen palvelun rinnalla.
Ratkaisu
Projektitoimitukseen sisältyi iOS ja Android mobiilisovellukset, henkilökunnan web-hallintapaneeli ja rekisterikilpeen perustuva käyttäjän tunnistus.
Mobiilisovellus ohjaa kuluttajaa lajittelemaan jätteensä, maksamaan ne ja paikalle saavuttaessa infonäytöillä voidaan opastaa käyttäjä personoiduin opastein tunnistetun kuorman perusteella.
Henkilökunnan taustaominaisuudet mahdollistavat palvelukaistalle tulevien asiakaskuormien kirjaamisen, jätelajikatalogin, hinnastonhallinnan ja liiketoiminta-analytiikan.
Mitä saavutimme
Yhteistyön tuloksena saimme avattua itsepalveluperiaatteella toimivan asiointikanavan osaksi Seinäjoen lajitteluasemaa. Tuotantoon siirryttiin aikataulussa juhannuksen tienoilla. Itsepalvelukaista keräsi heti julkaisusta alkaen paljon positiivista palautetta ja se on tehostanut aseman vastaanottotyötä. Sovellusta on ladattu kahden ensimmäisen kuukauden aikana useita tuhansia kertoja. Jäteasemalla asioivat omaksuivat itsepalveluna asioinnin nopeasti ja yli 80% asiakkaista asioi itsepalveluna mobiilisovelluksen aikana. Erinomainen digitaalinen palvelukokemus on mahdollistanut ympärivuorokautiset aukioloajat ja säästänyt myös henkilöstöstä syntyviä kustannuksia.