pixel
16 tammikuun, 2024 Hanna Koski

Omasuuntima

Sote-asiakkaiden segmentointipalvelu

Omasuuntiman kehitys DigiFinlandin ja Eleniumin yhteistyön tuloksena on loistava esimerkki onnistuneesta teknologiahankkeesta, joka palvelee laajasti sote-alan tarpeita.

Work

Tausta

Omasuuntima-palvelu (silloinen Suuntima) siirtyi DigiFinlandille Pirkanmaan sairaanhoitopiiriltä vuoden 2022 alussa. Siirron avulla varmistettiin palvelun kansallinen kehittäminen ja käyttöönottojen mahdollistaminen valtavakunnallisesti. Omasuuntima-palvelulla tunnistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja asiakas ohjataan hänelle sopivimmalle palvelupolulle. Omasuuntiman avulla asiakas ohjataan oikeaan suuntaan ja samalla sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja kohdennetaan paremmin. Alkuperäinen teknologiaratkaisu kaipasi päivitystä, ja työhön tarvittiin osaava teknologiakumppani kehityksen tueksi.

Elenium Oy tarjosi hankinnan kilpailutukseen osaavat tekijät ja kilpailukykyisen hinnan ja tuli valituksi teknologiakumppaniksi. Eleniumin avulla oli mahdollista rakentaa uusi, moderneilla teknologiaratkaisuilla varustettu versio Omasuuntimasta.

 

Toteutusvaihe

Palvelun kehittäminen eteni suunnitellusti, ja ensimmäinen versio uudistetusta Omasuuntimasta julkaistiin marraskuussa 2022 sovitussa aikataulussa. Myös myöhemmät versiojulkaisut saatiin toteutettua suunnitellusti. Palvelun kehityksen edetessä koko kehitystiimin yhteistyöhenki ja sitoutuminen kehityksen tavoitteisiin olivat vahvoja.

Yhteistyö Eleniumin kanssa

Eleniumin palvelut perustuvat avoimuuteen, rohkeuteen, tavoitteista välittämiseen ja asiantuntijuuteen, ja nämä arvot heijastuivat myös yhteistyössä DigiFinlandin kanssa. Projektin tuoteomistaja Katri Tapio kertoo miten palvelumme kulmakivet ovat näkyneet Omasuuntiman kehittämisessä.

– Palvelun kehityksessä kohdatut pienet haasteet viestittiin avoimesti, ne ratkaistiin yhdessä rakentavalla otteella ja yhteistyö kaikkien osapuolten kanssa toimi erinomaisesti.

DigiFinland kehittää ja tukee kansallisia digitaalisia ratkaisuja, jotka ovat toimivia, turvallisia ja asiakkaiden saavutettavissa. Tavoitteena on, että palvelut perustuvat tutkittuun tietoon, ovat vaikuttavia ja kustannustehokkaita sekä tuottavat lisäarvoa asiakkaiden toimintaan ja elämään.

Saavutetut tulokset

Omasuuntima on asiakkaan ja ammattilaisen yhteinen työkalu, jonka avulla asiakas ohjataan hänelle sopivalle palvelupolulle. Omasuuntima on paitsi digipalvelu, myös uudenlainen tapa ajatella ja toimia. Palvelu on nyt kansalliseen käyttöön kehitetty skaalautuva sote-asiakkaiden segmentointipalvelu. Se täyttää tiukatkin tietoturvavaatimukset ja on kehitetty yhteistyössä Eleniumin kehitystiimin ja hyvinvointialueiden edustajien kanssa. Tapio kertoo miten yhteistyön tuloksena luotiin Omasuuntiman lisäksi myös muuta arvokasta:

– Palvelun kehityksen aikana syntyi käytäntöjä, jotka hyödyttävät myös muiden digipalveluiden kehitystä DigiFinlandilla. Eleniumin tiimi ansaitsee erityismaininnan ansiokkaasta dokumentoinnista palvelun kehityksen varrella.

Yhteistyön tulevaisuus

DigiFinlandin Tapion mukaan yhteistyö Eleniumin kanssa on sujunut erinomaisesti ja luonut luotettavan pohjan mahdolliselle jatkoyhteistyölle Eleniumin asiantuntijoiden kanssa:

– Mahdolliset haasteet on ratkaistu yhdessä, ja tiimi on sitoutunut vahvasti palvelun kehityksen tavoitteisiin. Odotamme innolla jatkoyhteistyötä ja uusia innovaatioita yhdessä Eleniumin kanssa.

Work

Käyntiosoite

Aleksanterinkatu 29B 8A
33100 Tampere
contact@elenium.fi
+358 400 270 480

Laskutus

Elenium Oy
003726264258
003721291126
Maventa

2021 Copyright Elenium Oy

Tietosuojaseloste