Viimeaikojen suuret teknologiset harppaukset uusasiakashankinnassa ovat synnyttäneet niin intoa kuin huoltakin liike-elämässä – eikä syyttä. Tekoälyasiantuntija Antti Merilehtoa vapaasti lainaten, kenenkä tahansa näppäimistöllä työtä tekevän työ tulee tekoälymurroksessa muuttumaan radikaalisti. Onko muutos uhka vai mahdollisuus? Mitä uusasiakashankinnan tulevaisuudelta voidaan ylipäänsä odottaa?
Teknologian ja ihmisten välinen suhde on aina ollut kiehtova – erityisesti tänä päivänä, kun teknologioiden määrä kasvaa niin radikaalisti. Meillä on mahdollisuus, kenties jopa velvollisuus valjastaa teknologian voima palvelemaan tavoitteitamme. Velvollisuuden siitä tekee se, että jos epäonnistumme uuden teknologian valjastamisessa rengiksi, siitä voi tulla isäntä ja se voi korvata meidät. Oli roolimme sitten myyjä, insinööri tai johtaja, meillä tulisi olla osaamista hyödyntää teknologiaa tavoitteidemme saavuttamisessa.
Oikein käytettynä teknologia ei tule syrjäyttämään meitä ihmisiä. Sen ei tarvitse olla vihollisemme, vaan se voi olla väline. Tekoälyn pitäisi olla tukiäly. Viimevuosina ilmenneiden teknologioiden vaikutus voidaan rinnastaa esimerkiksi siihen, kun Henry Ford keksi tuotantolinjan. Kyllä, osalta ihmisistä työt menivät alta – sitä muutos tuottaa. Osalle ihmisistä muutos taas toi valtavasti lisää mahdollisuuksia tehdä työtä tehokkaammin ja tuottavammin.
Työkalut, kuten virtuaalitodellisuus, Web3 tai tekoäly tarjoavat meille mahdollisuuden saada tarkempaa tietoa asiakkaidemme tarpeista ja käyttäytymisestä ja hyödyntää tietoa tehokkaammalla ja systemaattisemmalla tavalla. Varsinainen työmme ei muutu mihinkään. Työmme on auttaa ihmisiä, näin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Vaikka tekoäly kuinka tekisi tekstejä ja kuvia, mikään ei kuitenkaan korvaa todellista ihmiseltä ihmiselle, niin sanottua H2H kontaktipintaa. Kone ei tule koskaan korvaamaan aivojamme, sillä niiden uniikki bilateraalinen (kaksijakoinen, oikea ja vasen aivopuolisko) rakenne ja äärimmäinen kompleksisuus tekevät niistä lähes mahdottoman toisintaa. Tiedetään, että ihmisen ihmisen aivoissa on noin 1×10¹¹ neuronia, jotka ovat yhteydessä toisiinsa 1×10¹⁵ kertaa (jatkuvasti muuttuvilla tavoilla → aivojen elastisuus). Kaikki tämä noin 1,5 kilon ja 1300 kuutiosenttimetrin paketissa. Tuossa tilavuudessa se on maailman monimutkaisin yksittäinen objekti, ja koko tiedetyn universumin toiseksi monimutkaisin asia, vain koko universumin rakenteen jälkeen. Aivojen tärkeys tiedettiin jo antiikin kreikassa.
"Aivoista, ja ainoastaan aivoista, kumpuavat nautintomme, ilomme, naurumme ja hauskanpitomme sekä surumme, tuskamme, huolemme ja kyyneleemme.
– Hippocrates"
Kuitenkin, uusasiakashankinta tulee pysymään syvästi inhimillisenä pyrkimyksenä. Ihmiset haluavat tulla kohdelluiksi yksilöinä, eivät datapisteinä, erityisesti tehdessä merkittävän kokoisia ostoja. Tulevaisuuden menestyksekkäät uusasiakashankkijat ymmärtävät tämän ja käyttävät teknologiaa lisätäkseen ihmiskeskeisyyttä, eivät korvatakseen sitä.
William Shakespearen näytelmästä Julius Caesar (1599) lausutaan runollisesti: The fault, dear Brutus is not in our stars but in ourselves, that we are underlings. Tämän voisi vapaasti suomentaa esimerkiksi näin: Rakas Brutus, alempiarvoisuutemme ei ole tähtien vika vaan meidän. Väitän saman pätevän myös asiakashankinnan tulevaisuuteen. Tekoäly tai mikään muukaan teknologia ei vie töitä niiltä, ketkä osaavat siihen mukautua ja sitä hyödyntää. Ne ketkä eivät osaa ovat huonommassa asemassa. Ja taitojen puutteeseen voi aina vaikuttaa yksilö, ja vain yksilö.
Uusasiakashankinnan tulevaisuudessa on monia tärkeitä tekijöitä, mutta tärkein tekijä olet Sinä, hyvä lukija. Sinä olet tulevaisuuden tekijä, ja pystyt vaikuttamaan sekä sinun tulevaisuuteen että tulevaisuuteen kokonaisuutena tavalla, millä päätät tässä murroksessa toimia. Me ihmiset toimimme yhteisöinä, jotka muokkaavat tulevaisuuksiaan omilla päätöksillään, toimillaan ja asenteillaan. On aika hylätä pelot ja epävarmuus, ja toivottaa uusasiakashankinnan tulevaisuus tervetulleeksi. Kun yhdistämme inhimillisen lähestymistapamme teknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin, voimme luoda uudenlaisen uusasiakashankinnan tulevaisuuden, joka on entistä tehokkaampi, henkilökohtaisempi ja vaikuttavampi.
Näin jatkamme matkaamme kohti parempaa huomista, jossa me ihmiset olemme edelleen itsenäisiä ajattelijoita ja asiakkaidemme auttajia, emme orjia saatika työttömiä. Tulevaisuus odottaa meitä, ja se on täynnä potentiaalia.
Vierasblogikirjoittaja
Jone Korpi
COO, Ideally