RE-piste
Digitaalinen 24/7 palvelupolku
Lakeuden Etappi halusi rakentaa Suomen moderneimman jätteiden keräysaseman Seinäjoelle. Elenium valittiin hankkeeseen kumppaniksi toteuttamaan digitaalista asiointipalvelua kuluttaja-asiakkaille. Onnistuneen käyttöönoton jälkeen sovellus on saanut paljon positiivista palautetta ja konseptia aiotaan laajentaa uusille jätteen keräysasemille.
Haaste
Asiakastarpeet aukioloajoista ovat muuttuneet viime vuosina ja ihmisten tietoisuus jätteiden lajittelusta ja kierrättämisestä on lisääntynyt. Perinteisesti jäteasemalle on tuotu jätteet hyvin rajattuina aukioloaikoina ja asemalla asiakaspalvelija on opastanut jätteiden vastaanotossa. Yhteistyön tavoitteena on oli viedä asiakaspolku mobiiliin ja mahdollistaa 24/7 itsepalvelu aseman alueella perinteisen palvelun rinnalla.
Ratkaisu
Projektitoimitukseen sisältyi iOS ja Android mobiilisovellukset, henkilökunnan web-hallintapaneeli ja rekisterikilpeen perustuva käyttäjän tunnistus.
Mobiilisovellus ohjaa kuluttajaa lajittelemaan jätteensä, maksamaan ne ja paikalle saavuttaessa infonäytöillä voidaan opastaa käyttäjä personoiduin opastein tunnistetun kuorman perusteella.
Henkilökunnan taustaominaisuudet mahdollistavat palvelukaistalle tulevien asiakaskuormien kirjaamisen, jätelajikatalogin, hinnastonhallinnan ja liiketoiminta-analytiikan.
Tulokset
Yhteistyön tuloksena saimme avattua itsepalveluperiaatteella toimivan asiointikanavan osaksi Seinäjoen 2021 avatulle jätteiden keräysasemalle. Itsepalvelukaista on kerännyt heti julkaisusta alkaen paljon positiivisia kokemuksia ja se on tehostanut aseman vastaanottotyötä. Sovellusta on ladattu kahden ensimmäisen kuukauden aikana useita tuhansia kertoja.